Hinnoittelun vaikutus myynnin kasvuun
Hinnoittelulla voi olla suurikin vaikutus, kun halutaan kasvattaa myyntiä. Tämä ei missään nimessä tarkoita vain sitä, että mitä matalampi hinta sitä parempi myynti - joskus onnistutaan aivan päinvastaisella tavalla, eli korkeampi hinta tuokin hyvän myynnin. Hinnoittelumalleja ja -tapoja on monia, joista pitää osata valita sopivat itselle, asiakkaille ja markkinatilanteeseen.
Hinta
Segmentointi
Paketointi ja purkaminen
Tuotteistuksen hyödyntäminen
Tuotteistuksella saadaan tuotteet ja palvelut helpommin toimitettaviksi sekä myytäviksi. Näin myynti kasvaa, vaikka samalla hintaakin alennettaisiin.
Elinkaariajattelu
Tuotteen elinkaari voidaan ottaa myyntiä kasvattavasti hinnoittelussa huomioon esimerkiksi niin, että elinkaaren alkuvaiheessa hinta on korkeampi, volyymivaiheessa matalampi ja taas loppuvaiheessa kalliimpi. Tuotteen elinkaaren eri vaiheissa voidaan toteuttaa myös paketointia, kuten vanhempaa automallia myydessä tehdään lisäämällä varustepaketteja. Elinkaaren vaiheiden hyödyntämiseen on monia tapoja, jotka ovat yhteyksissä tuotteisiin, asiakkaisiin ja markkinatilanteisiin.